Influencer to w swoim podstawowym znaczeniu osoba, która wywiera wpływ na innych. Słowo to obecnie bardzo mocno powiązane jest z mediami społecznościowymi a zwłaszcza Instramem.
Ludzie prowadzący popularne konta regularnie publikują treści i mają całkiem pokaźne rzesze fanów. Komunikują się z nimi za pomocą zdjęć, karuzel, relacji i rolek i całej gamy innych opcji, oferowanych przez platformę. I na tych postach może skorzystać każda marka.
Influencer marketing – dlaczego warto?
Znane osoby w reklamach to dla nas codzienność. Aktorzy od początku polskiego kapitalizmu nie tylko występują w spotach ale też często firmują produkty swoim nazwiskiem.
I tutaj pojawia się pewien problem. Odbiorca może uwielbiać danego twórcę i jego role firmowe. Jednocześnie doskonale wie, że aktor mówi napisane przez kogo innego kwestie i prawdopodobnie miał polecany przedmiot w rękach jedynie na planie zdjęciowym.
Influencer marketing opiera się na podobnym mechanizmie, ale działającym na zupełnie innym poziomie. Relacja twórcy internetowego z jego odbiorcami jest o wiele bardziej personalna.
Fani go znają i regularnie wchodzą z nim w interakcje w komentarzach. Dlatego rekomendację z jego ust traktują odrobinę tak, jakby produkt polecał im znajomy.
Ponadto należy wspomnieć, że influencerzy wykazują się dużą kreatywnością podczas tworzenia treści reklamowych – sprawdź o czym pisze sempai na swoim blogu..
Robią testy produktów. Korzystają z nich w kuchni. Malują się nimi i niekiedy wokół danej marki tworzą krótkie skecze.
Jak dobrać influencera dla swojej marki?
Reklamy telewizyjne mają dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Ich celem zazwyczaj jest zbudowanie świadomości marki. Dlatego właśnie za pośrednictwem mediów konwencjonalnych reklamują się produkty spożywcze, napoje, sieci sklepów działające w całym kraju.
Promowanie w ten sposób na przykład specjalistycznego sprzętu alpinistycznego już ma niewielki sens. Rezultaty mogą natomiast być spore, jeśli wejdziemy we współpracę z influencerem, który prowadzi profil o turystyce górskiej.
Jego grupa odbiorców może nie być duża. Jest za to bardzo mocno sprecyzowana. Wśród ludzi obserwujących konto o zdobywaniu szczytów, z dużym prawdopodobieństwem znajdą się pasjonaci wspinaczki.
Mikro-influencer marketing
Dosyć nowym zjawiskiem jest mikro-influencer marketing. W tym wariancie działań promocyjnych firma nie szuka instagramowych gigantów.
Celem jest tutaj wejście we współpracę z twórcami o wiele mniejszych kont. Oczywiście osoba, która ma kilkanaście tysięcy obserwujących, dotrze do o wiele mniejszej ilości odbiorców niż gwiazda Instagrama.
Jednocześnie ma dla nich o wiele więcej czasu. Każdy fan jest tutaj ważny i najbardziej gorliwi mikro-influencerzy niekiedy odpowiadają dosłownie na wszystkie komentarze.
A jednocześnie, jeśli do projektu zaangażujemy kilkudziesięciu takich twórców i tak mamy szansę dotrzeć do pokaźnych rzesz odbiorców. Przy okazji wywołujemy uczucie nasycenia social mediów treściami powiązanymi z marką. Bo w danej niszy będą one pojawiać się dosłownie na każdym kroku…